Salesforce Marketing Cloud: het #1 all-in-one platform uitgelegd

Salesforce Marketing Cloud (SFMC) is zoals de naam al doet vermoeden een Marketing Automation platform die ervoor kan zorgen dat je als organisatie klanten benadert met de juiste boodschap, op het juiste moment en met de juiste toon. SFMC zou organisaties moeten helpen op 4 pijlers:

  •  Zet je klant in het middelpunt. Door persoonlijk relevante customer journeys te creeeren op basis van de verzamelde klantdata.
  • Verbind alle klantinteracties. Elke touchpoint en experience moet op elkaar afgestemd zijn, denk aan kanalen als e-mail, online ads, e-comm, en social media.
  • Aan de slag met AI. Met Einstein voorspel je interessante segmenten en consuenten, stuur je voorspelde aanbevelingen, en contact je de consument op het juiste moment en met de juiste ferquentie. Allemaal automatisch.
  • Makkelijk voor de gebruiker. Middels een gebruikersvriendelijke user interface maak je gebruik van templates, pas je zelf interactiviteit toe, en klik je journeys in elkaar. Salesforce heeft haar eigen online educatie omgeving: Trailhead. 

Voor wie is Salesforce Marketing Cloud geschikt?

SFMC is geschikt voor organisaties met een helder beeld over de gewenste digitale volwassenheid. Door de modulaire opbouw van SFMC is het mogelijk klein te starten (e-mail marketing en customer journeys) en gestaag te groeien (omni-channel, advertising, analyse). Het is belangrijk na te denken over de inzet van bestaande teammembers op SFMC. De basics kunnen goed zelfstandig uitgevoerd, voor de meer complexe programma’s zijn specialisten nodig.

Klanten van SFMC begeven zich in een grote diversiteit aan sectoren. Er zijn veel klantcases welke gedeeld kunnen worden uit deze sectoren. Dus schroom niet om contact op te nemen. 

Welke modules zitten er in SFMC?

Ervaring leert dat er vaak wordt gestart met Email Studio in combinatie met Journey Builder. Hieronder een overzicht van de beschikbare modules:

  • Email Studio – het ontwikkelen van slimme emailcampagnes
  •  Journey Builder – maakt cross-channel persoonlijke experiences mogelijk, in elke stap van de customer journey
  • Social Studio – luisteren, interacteren en campagnes uit zetten op het gebied van social media. Verzamelde data kan tevens gebruikt worden in de rest van de journey.
  • Mobile Studio – de consument bereiken via SMS, push notificaties en chatberichtem.
  • Advertising Studio – gebruik CRM-data om digital advertising te personaliseren en zo 1 op 1 klantervaringen te creëren. Denk aan acquisitie en retargeting campagnes.
  • Audience Studio met deze tool kunnen we gegevens van diverse bronnen vastleggen en al die gegevens op één plaats verenigen, om vervolgens in te zetten in de journey.
  • Datorama  dit is de hub waar alle gegevens toegankelijk zijn via een dashboard, waar het rendement van de investering kan worden gecontroleerd en de groei van het bedrijfsleven kan worden versterkt.  
  • Interaction Studio een hulpmiddel om de ervaring van klanten in realtime te visualiseren en met hen in contact te komen door middel van elke interactie.  
  • Data Studio  Salesforce zegt over Data Studio dat dit de beste oplossing is om het publiek te ontdekken, data te verzamelen en “de controle over die gegevens over te nemen”. Dit is het beste hulpmiddel om de inkomsten te verhogen met behulp van waardevolle gegevens.   
  • Einstein – de AI module die voor jou beslist welk kanaal, tijdstip, frequentie, content, subjectline, etc., het beste werkt. Allemaal op basis van de beschikbare data in SFMC.
  • Google Analytics 360 – met deze connectie kunnen gebruikers alle inzichten van klanten gebruiken om ze beter te begrijpen en meer te verkrijgen uit marketingacties. 
  • Pardot – gericht op B2B, pardot maakt marketing automatisering gemakkelijker om sales teams te machtigen bij het sluiten van deals en het creëren van zinvolle verbindingen.  

Platform denken: kracht of valkuil?

SFMC maakt onderdeel uit van een zeer omvangrijk Customer Succes Platform. Hierin zitten tal van Clouds en applicaties die organisaties verder helpen op het gebied van Sales, Service, Commerce, etc. ‘Handig’, maar de vraag is natuurlijk ‘wat moet ik dan wel en wat niet gebruiken?’. Deze grote hoeveelheid van Clouds en applicaties kan afschrikken en het beeld geven dat er een hoog prijskaartje aan vast zit. Dat valt best mee, mits je een heldere digitale ambitie formuleert en de hieruit voortvloeiende roadmap plot op mogelijk interessante onderdelen.

Conclusie

SFMC biedt interessante diensten voor zowel B2B als B2C-bedrijven.  De belangrijkste  voordelen zijn: gebruikersvriendelijk, intuïtieve journey building omgeving, geavanceerde AI mogelijkheden, opschalen modules mogelijk, trainingsomgeving Trailhead.

Ematters is Certified Marketing Partner van SFMC. Daag ons uit en neem contact op met de specialist die meer doet dan een omgeving opzet.

Ematters helpt organisaties met de implementatie van Salesforce, geeft strategisch advies, stelt haalbare doelen en biedt gecertificeerd personeel op locatie. Ematters werkt voor mooie bedrijven aan succesvolle online campagnes.

Translate »