Diliverability & Bounces

Hoe weet je dat je mails in de inbox van je abonnees komen?

Email & marketing automation software

E-mail diliverability is het percentage van e-mails die in de inbox van je abonnees kunnen worden bezorgd. Dit is zeer belangrijk voor de reputatie van je verzend IP. Heb je teveel bounces of geven te veel ontvangers aan dat je een spammer bent dan gaan heel wat ISP’s al je emails blokkeren.

Wat zorgt ervoor dat je een slechte reputatie krijgt?

Elementen die de deliverability schaden, zijn onder meer verzenden zonder aangepaste verificatie, het gebruik van eenmalige opt-in, het verzenden vanaf een gratis domein-e-mailadres, het moeilijk maken om u af te melden, het gebruik van URL-verkorters en gebrek aan betrokkenheid van de ontvanger.

Bounced?

E-mailserviceproviders (ESP’s of verzendsoftware) zien waarom een bericht is afgewezen, op basis van de details die de ontvangende server terugstuurt in het foutbericht.

Voorbeelden van geweigerde e-mails zijn een tijdelijke bezorgfout (soft bounce) omdat de server niet beschikbaar is, of een permanente fout (hard bounce) omdat het e-mailadres niet meer geldig is.

99% diliverability

ESP’s streven naar een leveringspercentage van 99%. Hoewel we niet kunnen weten welk percentage e-mails in de inbox en hoeveel in de spammap binnenkomen kunnen we weloverwogen conclusies trekken door statistieken te analyseren.

Hoe weet is wat er met mijn mails gebeurd?

Bouncepercentages (bijgehouden door het ESP), open rates, uitschrijfpercentages, doorklikpercentages en spamklachten geven de marketeer inzicht in hoe mensen reageren op en omgaan met hun e-mails. Het monitoren van deze statistieken over een langere periode onthult trends in doelgroep activiteit en betrokkenheid.

Is je klant of prospect wel geëngageerd?

Met deliverability is betrokkenheid de belangrijkste factor, omdat het direct van invloed is op de reputatie van afzenders (zowel voor de marketeer als voor de ESP). Een geweldige afzenderreputatie is de sleutel tot succesvolle e-mail campagnes.

Sunrise

Start je met emaillen of gebruik je een nieuw verzendprogramma? Dan is het heel belangrijk dat je je verzend IP “opwarmt”. Stuur je plots veel mails van een nieuw IP dan wordt je zeker geblokkeerd. Begin daarom met een kleinere lijst van adressen van actieve klanten die vaak mails openen en er liefst ook nog in klikken. Breid je lijst langzaam uit tot je heel je verzendlijst kan gebruiken.

Vergeet niet om:

  • Lijsthygiëne te onderhouden
  • Houd inactieve abonnees uit de lijst
  • Verzenden met aangepaste verificatie
  • Dubbele in plaats van enkele opt-in te gebruiken
  • Maak het heel gemakkelijk om je af te melden
  • Vermijd het gebruik van URL-verkorters
Translate »