Beste marketing automation software België

Email & marketing automation software

 

Op zoek naar de beste marketingautomatiseringstool voor de behoeften van uw bedrijf? Ematters.be, de specialist in marketing automation, is uw ultieme partner om u te helpen bij uw toolkeuze.

Voor de duidelijkheid hebben we 3 categorieën tools gedefinieerd, op basis van hun belangrijkste gebruik en eigenschappen. Elke tool wordt toegewezen aan een van deze categorieën, ook al is enige overlapping mogelijk.

  • Tools voor e-mailmarketing en emailautomatisering
  • Automatiseringstools voor leadgeneratie
  • Tools voor omnichannel engagement

1° E-mailautomatiseringstools:

E-mailautomatiseringstools zijn gericht op het verzenden van gepersonaliseerde e-mails, aangedreven door segmenten of triggers. Een reeks triggers kan worden toegepast om customer journeys te maken. Contactpersonen in de database kunnen worden gesegmenteerd, maar omdat gegevens veelal worden opgeslagen in ‘platte’ tabellen, is het het beste om transactiegegevens samen te voegen voordat ze worden gesynchroniseerd of geïmporteerd. Vaak worden basisfuncties voor leadgeneratie en klantdialoog opgenomen. Vaak is webtracking ingebouwd en zijn de tools toegankelijk vanuit alle gangbare browsers.

MAILCHIMP:

Het grote voordeel van Mailchimp is de rijke functieset die tegen een laag maandelijks bedrag wordt aangeboden voor kleinere databases – er is ook een gratis versie beschikbaar met ernstige beperkingen. Het is zeer eenvoudig te gebruiken en er zijn geen technische vaardigheden vereist. Er is ook een mobiele app met beperkte functionaliteit beschikbaar. Mailchimp voldoet aan de GDPR, maar de gegevens worden opgeslagen in de VS. Daar zijn discusies over of dit comform is. Contacten met een info@-type e-mailadres zijn verboden en e-mailadressen moeten uniek zijn. Een goede oplossing voor kleine(re) consumentgerichte webshops.

COPERNICA:

Het Nederlandse bedrijf Copernica biedt een uitgebreide e-mailautomatiseringssuite die eenvoudig te gebruiken en te implementeren is. Hoewel iets duurder dan Mailchimp heeft het veel meer mogelijkheden om data te importeren en te exporteren. Ook is de database in Europa gehost wat veiliger is om conform GDPR te zijn. Er is sinds kort een drag en drop emailbouwer.  Copernica uitgelegd

ACTITO:

Een Belgisch bedrijf dat een internationaal netwerk heeft uitgebouwd door de overname van het noodlijdende Smartfocus. Het is zeker veel geavanceerder dan de twee voorgaande en tikt heel van vinkjes af in de feature lijst. Met een sterke focus op GDPR, meertaligheid en lokale support is Actito ideaal voor Europese bedrijven in verscheidene sectoren (retail, media, pharma, ecommerce,…) die hun customer data optimaal willen benutten in het licht van engagement automatisering. Het platform combineert een krachtig datamodel met een no-code targeting module, die geen kennis van SQL vereist om complexe segmentaties te bouwen. Actito is ideaal voor marketingteams die meer autonomie willen en innovatieve, multichannel customer journeys willen bouwen. Het is dan ook veel steviger geprijsd dan de voorgaanden. Voor veel bedrijven is het voldoende krachtig om hun engagement te bouwen zonder de complicaties van gesofisticeerdere programma’s. Actito uitgelegd

2° Tools voor het genereren van leads:

Tools voor het genereren van leads zijn bedoeld om leads te verzamelen, te koesteren en te scoren en deze na de juiste kwalificatie over te dragen aan de verkoopafdeling. Integratie met grote CRM-tools zoals Salesforce.com, Microsoft Dynamics en Sugar CRM is vaak standaard. Na het combineren van websitetracking, landingspagina’s, e-mails en (gebeurtenis)stromen, worden leads doorgesluisd naar de verkoper om de deal te sluiten.

De functies van e-mailautomatiseringstool zijn aanwezig, evenals geavanceerde functies voor automatisering van leadgeneratie, zoals retargeting, scoren en geavanceerde profilering.

HUBSPOT:

Een van de meest bekende en populaire marketingautomatiseringstools. Zeer eenvoudig te gebruiken zonder technische kennis, daarom is het vaak de favoriet van Brand Marketing bureaus.
Hubspot tikt heel wat vinkjes af in gesofistikeerde feature lijsten maar mist soms wat diepgang. Het bevat een gratis CRM die beperkt is tot contactmanagerfunctionaliteiten. Hubspot is een goede keuze voor kleine en middelgrote bedrijven die zich richten op het verwerven van nieuwe leads en is bij uitstek geschikt voor een eerste ervaring met marketingautomatisering. Er is nu ook een coperate versie die complexe datastromen aan kan. Hubspot uitgelegd

MARKETO:

Als een van de pionier tools voor leadgeneratieautomatisering is Marketo nog steeds toonaangevend op dit gebied. Er zijn geen technische vaardigheden nodig om de tool te bedienen. Een eerste opzet door Marketo of een partner is echter noodzakelijk. Marketo richt zich op bedrijven die zich actief richten op het verwerven van nieuwe leads. Het is vooral sterk in leadgereration campagne orkestratie. Een bijkomend voordeel is de beschikbaarheid van een add-on marktplaats om Marketo te verrijken. Marketo is overgenomen door ADOBE en wordt geïntegreerd in de Adobe marketing suit. Zo heeft het een nieuwe emailbuilder gekregen. Marketo uitgelegd

SALESFORCE PARDOT:

Waar Salesforce CRM draait om verkoopautomatisering, is Salesforce Pardot een extra module om nieuwe leads te verzamelen en – na kwalificatie – deze leads over te dragen aan Salesforce CRM.
Pardot is van hoog niveau in inbound marketing. Groot voordeel van de combinatie is dat er niet alleen een koppeling is tussen beiden maar een echte integratie. Salesforce Pardot uigelegd

MICROSOFT-CLICKDIMENTION

Waar Microsoft Dynamics CRM draait om verkoopautomatisering, is Click Dimensions een extra module om nieuwe leads te verzamelen en – na kwalificatie – deze leads over te zetten naar Dynamics CRM. Het is heel leuk geprijsd en neemt helemaal het nieuwste design van Microsoft over.

ORACLE ELOQUA

Eloqua is een zeer geavanceerde tool voor leadgeneratieautomatisering. De scoremodule is veruit de meest uitgebreide in vergelijking met concurrerende tools. Hoewel het gebruik en de implementatie uitdagender zijn, blijft het gebruiksvriendelijk. De uitgebreide mogelijkheden voor campagnemanagement zijn opmerkelijk. Oracle Eloqua uitgelegd

3° Engagement automatisering

Tools voor Engagement automatisering combineren de functies van e-mail en tools voor het genereren van leads. Omni-channel is de naam van het spel hier. Website, e-mail, social push en dialoog, mobile push, web messaging of geolocatie, met deze tools kunt u uw bedrijf onderscheiden van uw concurrenten door uw contacten de best mogelijke klantervaring te bieden. Alle interacties met uw bedrijf worden gecombineerd tot een uniform profiel. Dit 360° profiel is de motor om momenten te creëren tussen uw merk en uw klant tijdens zijn Customer journey.

SELLIGENT Marketing Cloud:

De kracht van Selligent? Een bijna onbeperkte flexibiliteit; met geavanceerde configuratie en een open SQL-database waarmee je flows kan maken die uw klanten begeleiden op hun customer journey. Met de lancering van het nieuwe marketingcloudplatform kunnen dagelijkse taken eenvoudig worden uitgevoerd door uw marketingafdeling, maar voor zeer geavanceerde configuratie kunnen deskundige vaardigheden vereist zijn. Selligent is geschikt voor bedrijven die geavanceerde marketingautomatisering willen implementeren zonder zich zorgen te hoeven maken over het bereiken van de grenzen van het platform. Selligent Marketing Cloud uitgelegd

ADOBE Campaign:

Adobe Campaign maakt deel uit van een zeer complete suite voor marketingorkestratie; van creatie tot asset management, website builder, campagne uitvoering en analytics. Adobe Campaign is een zelfstandige tool die ook geschikt is voor middelgrote bedrijven. Maar door meer onderdelen van de suite te implementeren, is de coördinatie van grote (internationale) marketingteams waar de ultieme kracht van Adobe ligt.

SALESFORCE Marketing Cloud:

Waar Salesforce CRM draait om verkoopautomatisering, breidt Salesforce Marketing Cloud zich uit naar Engagement automatisering. Beide tools werken het beste wanneer ze samen worden geïmplementeerd. Salesforce MC wordt vaak gebruikt door bedrijven waar de betrokkenheid een uitbreiding is van het CRM-gebruik; verzekeringsmaatschappijen, servicecentra en dergelijke vereisen deze symbiose om een naadloze integratie tussen klantgerichte medewerkers en geautomatiseerde betrokkenheid te garanderen. Toch is het ook zeer geschikt voor geavanceerde e-commerce. Salesforce Marketing Cloud uitgelegd

ACOUSTIC Marketing Cloud:

Acoustic Marketing Cloud heeft geavanceerde marketingautomatiseringsfunctionaliteiten. Een sterk, vooraf gebouwd scoringssysteem, de integratie met andere tools van IBM (webshop, content management, website analyse tools, …) en de AI marketing assistent powered by Watson, zorgen voor een goede oplossing voor middelgrote tot grote bedrijven. Acoustic uitgelegd

.

Translate »