Het verschil tussen B2B en B2C marketing

Heel verschillend maar toch veel gelijkenissen

BtoB of B2C

B2B marketing gebruikt vaak dezelfde technieken als B2C marketing. Sommigen spreken dan ook van B2H (Business too humans). Een groot verschil is dat B2Bmarketing zich richt naar bedrijven en niet naar individuele consumenten. Maar is dat zo verschillend van een product dat zich tot het gezin richt? Je creëert vraag bij de kinderen om zo de VVA (Verantwoordelijke voor aankopen) aanzet om je product te kopen.

Maar er zijn wel degelijke verschillen

De grootste verschillen zijn:

  • Het aantal klanten is beperkter
  • De aankoper moet zich verantwoorden voor zijn beslissing.
  • De beslissing is zelden impulsief maar eerder rationeel
  • Het gaat vaak om complexe en dure producten met een lang beslissingsproces
  • De nadruk ligt vaak op een lange termijn relatie
  • Persoonlijke relaties zijn belangrijk
  • Veel kanalen zijn gemeenschappelijk maar niet allemaal

Welke gevolgen heeft dat voor je marketing aanpak?

Vaak beperkt marketing zich in B2B tot branding van het merk en promotie van product content. Dit brengt weinig of geen leads voor sales.

Daar je je richt tot een beperkte doelgroep moet je de boodschappen die je gebruikt in digital advertising heel regelmatig aanpassen om keer op keer interessant te zijn.

Maak gebruik van de relatie van sales door alle communicatie te personaliseren met niet alleen gegevens van de ontvanger maar ook van hun sales persoon.

Marketing en sales moeten heel nauw samenwerken om zo elkaar te versterken. Sales kent als geen ander de klanten en kan zo marketing helpen om zijn pijlen te richten op de juiste doelgroep. Zo kunnen zij samen de target groep bepalen, de juiste content creëren die doelgroep gericht is.

Gezien de complexheid van de producten moet je een prospect naadloos begeleiden in zijn proces van suspect tot klant. Vaak start het bij marketing maar sales kan ook leads doorgeven aan marketing om ze klaar te stomen voor sales. Het is niet ongebruikelijk dat een prospect enkele keren heen en weer gaat tussen sales en marketing voor hij klant wordt.

Welke kanalen inzetten?

Je moet als marketeer daar zijn waar je klanten zijn maar moet je daarom op alle kanalen aanwezig zijn? Ja, als je daar de middelen voor hebt. Anders richt je je best op enkele kanalen waar je sterk in bent. Er is immers een grote overlap tussen kanalen.
Zet je middelen slim in. Gebruik SEA om je meest recente en meest sexy content te promoten. Gebruik LinkedIn advertising om je blogs te promoten en gerichte content op je website.

B2B marketing automation

Als je 1 lead per week hebt kan je die nog manueel opvolgen maar worden het er te veel dan kan B2B marketing automation je helpen om de leads klaar te stomen voor sales en ze op het juiste moment door te geven.
Ematters heeft daar de nodige specialisten voor in huis. Van een strak plan om de juiste tool te kiezen over een praktische strategie om je doelgroep in beweging te krijgen tot het bouwen van ervaringen voor je klanten en prospecten.

Translate »