Hoe bouw je in 5 stappen een 360° profile van je klanten?
First party data

Het belang van first party data hoeft geen betoog maar hoe ga je te werk om je klanten beter te leren kennen? Wij leggen uit hoe je dat in 5 stappen doet. Van een anonieme website bezoeker over conversie via progressive profiling naar een volledig 360° profile ook wel golden profile genoemd. Natuurlijk lukt dat niet voor al je prospecten.
Eerste contact
Je hebt de aandacht van je prospect getrokken en hij komt op je website terecht. Waarschijnlijk niet op je homepagina maar op een pagina rond een bepaald onderwerp waar hij interesse voor heeft. Je website dropt een cookie en zo wordt die anonieme bezoeker voortaan herkent. Via de tag die op de pagina staat wordt al meteen opgeslagen op welke pagina hij is binnengekomen, waar hij vandaan komt (welke advertentie, zoekopdracht, enz.) en welke pagina’s hij nog bezoekt. Zo ken je al wel zijn interesses maar niet wie hij is.

Zachte conversie
Bij een volgend bezoek weet je website dat deze bezoeker een terugkomende bezoeker is en welke interesses hij heeft. Je kan je website zich laten aanpassen aan de interesses van je prospect.
Je biedt hem een white paper, een nieuwsbrief of een voordeel aan in ruil voor zijn emailadres. Nu weet je met wie je praat en kan je starten met een proces om elkaar beter te leren kennen. Zo ben je op weg naar een 360° profile.
Koppelen van verschillende apparaten en progressive profiling.
Je prospect heeft je website bezocht op zijn smartphone en op zijn laptop. Je tracking heeft 2 profielen aangemaakt maar je weet tot nu toe niet dat het om dezelfde prospect gaat. Hij heeft zijn emailadres gegeven op zijn laptop en nu doet hij een mail open op zijn smartphone. Automatisch worden de twee profielen samengevoegd en krijg je een heel deel extra informatie er bij. Ook waar hij op klikt in mails, vragen beantwoord en de tijd dat hij op een bepaalde pagina doorbrengt verrijken zijn profiel.
Koppelen van sociale media
Je prospect in ondertussen misschien al een klant en zijn aankopen worden aan zijn profiel toegevoegd. Dit voor zowel zijn online als offline aankopen. Maar je adverteert ook op sociale media en je post daar interessante content. Als hij klikt op een advertentie en zo op je website terecht komt kan je zijn sociaal profiel ook aan zijn 360° profiel linken. Dit kan voor de meeste sociale media. Zo kom je weer heel wat extra te weten over je klant. Belangrijk is dat je niet vergeet om zelf ook informatie over je bedrijf te delen die relevant is voor je klant/prospect. Het hele proces heeft tenslotte tot doel elkaar beter te leren kennen zodat je een duurzame relatie kan starten.
De geëngageerde klant
Veel van je klanten en prospecten zullen nooit dit stadia bereiken maar alles wat je te weten komt helpt je om een beter dialoog met je klant op te zetten en zo je conversie te verhogen door gebruik te maken van de kennis uit zijn 360° profile.
Natuurlijk moet je niet wachten tot je klant dit niveau heeft bereikt om een naadloze ervaring voor hem op te zetten.
Wil je weten hoe jij dit kan toepassen in jouw bedrijf? Contacteer ons