Data cleaning & data verrijking
Hoe pak je dat aan?
Je data is alleen zo goed als zijn kwaliteit: niets is erger dan iemand aan te spreken in een verkeerde taal, met een verkeerde aanspreektitel, enz. Ook als je iemand aanspreekt op basis van gedrag moet dit kloppen. Fouten worden hier niet vergeven en komen keihard terug als een boemerang.
Data Cleaning en verrijking met eigen middelen
Consumenten en bedrijven verhuizen, hun werk of gezinssituatie verandert en – gelukkig steeds minder- nemen ze een nieuw emailadres. Het is niet alleen belangrijk dat je in je database aangeeft dat de gegevens niet meer correct zijn maar dat je ook probeert de gegevens bij te werken. De meeste email software zorgt ervoor dat je bounces worden uitgesloten en goed ook want anders zou je slechte reputatie als verzenders er voor zorgen dat geen enkel mailtje nog toekomt.
In B2B:
Als je in B2B zit kan je vragen aan je commerciëlen om dit te doen door een taak aan te maken in de CRM. Een goed synchronisatie met die CRM maar ook met het facturatie en eventueel webshop systeem zijn dan essentieel. Vraag bij contact om gegevens na te kijken. Zorg altijd voor meerdere contactpersonen voor elk bedrijf want in vele afdelingen is er een groot verloop van werknemers.
In B2C:
Heb je ook fysieke winkels? Zorg dat je kassa systeem een pop-up geeft bij klanten wiens (email) adres niet meer correct is. Ook hier is een goede koppeling met de backoffice en het webshopplatform belangrijk.
Data Cleaning en verrijking met externe gegevens
In de pre-digitale tijd was dit heel normaal maar in deze digitale tijden investeren bedrijven daar steeds minder in. Voor een deel is dat terecht maar het helemaal afschaffen is het kind met het baswater wegsmijten.
Er zijn bedrijven die je data kunnen bijwerken en verrijken met adresveranderingen, socio-demografische gegevens, koopgedrag en soms zelfs met hun nieuwe emailadres. Met dat laatste moet je wel voorzichtig omgaan om je klant niet te bruuskeren. Ook
Steeds vaker kan dit volledig automatisch.
Advies nodig of technische ondersteuning?