Email en Marketing Automation

Wat is marketing automation en hoe start je met het automatiseren van je marketingactiviteiten voor meer digitale impact ?

Email & marketing automation software

Ondertussen heeft bijna elk bedrijf een website, zijn ze actief op sociale media en sturen ze een nieuwsbrief per email. Sommigen hebben ook een webshop. Maar marketing automation staat nog in de kinderschoenen in veel bedrijven. Ontdek hier wat je met email & marketing automation kan doen en hoe je een succesvol programma uitbouwt.

Wat kan je er mee doen?

  • Je prospecten en klanten leren kennen
  • Je communicatie persoonlijk maken
  • Flows bouwen die de klant begeleidt op zijn customer journey
  • Tijd besparen door automatisatie
  • Beter inzicht door dashboarding en rapportage

Je klant leren kennen

Het start steeds met het leren kennen van je prospecten en klanten. Ik een eerste fase gaat het om basisgegevens als e-mailadres, naam, klikgedrag, opt-ins, enz. De volgende fase is hem nog beter te leren kennen en zijn gedrag op je website te monitoren, zijn voorkeuren en koopgedrag samen te brengen. Zo kan je een 360° profiel opbouwen dat de motor is van alle verdere communicatie. Zowel inhoud, toon als producten worden door dit profiel aangestuurd. Zo start j een echt dialoog met je prospecten en klanten voor meer impact.

Gepersonaliseerde communicatie

Personalisatie is meer dat je mail te laten beginnen met dag #voornaam#. Het 360° profiel wordt gebruik om relevante informatie te sturen via het juiste kanaal op het juiste moment. Dit is een echte boost voor je conversie. Ook kan je die data gebruiken om gepersonaliseerde aanbevelingen te doen.

Flows bouwen

De tijd dat er funnels werden gebouwd waar de klant doorgejaagd werd is voorbij. Vandaag bouwt de moderne marketeer flows die een maximaal aantal touch points creëert met de klant terwijl hij op zijn customer journey is. De combinatie van flows maakt dat je de klant kan volgen tijdens zijn volledige customer lifecycle. Bovendien zorg het er voor dat je klant de juiste info krijgt op het juiste moment via het juiste kanaal. Belangrijk is ook dat de klant op elk kanaal een consistente boodschap krijgt. Customer journeys

Tijd besparen door automatisatie

Door het automatsering van processen die daarvoor manueel gebeurden, krijgt de marketing afdeling tijd vrij om ervaringen voor klanten te bouwen: customer experience. Dat verhoogt niet alleen de efficiëntie maar ook de kwaliteit van je communicatie. Een noodzaak in deze tijden waar de aandachtspan van klanten steeds korter wordt en hij steeds meer eist dat hij een persoonlijke ervaring krijgt dankzij email & marketing automation.

Beter inzicht door analytics, dashboarding en rapportage

Het is belangrijk te weten hoe je klanten reageren op je communicaties en flows. Daarom is een fijnmazige analytics en rapportage belangrijk. Maar omdat je niet de hele dag in statistieken kan kijken bouwen we bij Ematters dashboards die je in een oogopslag inzicht geeft in de performence van je marketing.

Welke stappen moet je ondernemen in een marketing automation project?

De eerste stap is een toolkeuze: de juiste software vinden. Daar lees je hier meer over.

Marketing clouds  en stacks zijn een aantal tools die samengebracht zijn om je marketing activiteiten te automatiseren en aan te sturen. Bij clouds zijn die al aan elkaar gekoppeld, bij stacks kies je zelf je tools en koppel je die dan aan elkaar.   

Ematters geeft strategisch advies bij het bouwen van klantenbelevingen

  • definiëren van de customer journey
  • met welke marketingcampagne begin je het best
  • hoe zet je slim je beschikbare data in en  structureer je ze

Met onze jarenlange ervaring in email & marketing automation weten we hoe jouw organisatie dat efficiënt doet. 

Maar er is ook een technische kant waar Ematters mee kan helpen:

Voor de operationele kant zorgt je team maar wij kunnen jullie ook helpen met Campaigning, 
Flows te bouwen of om al je operationele taken op ons te nemen (Ematters as a service)

We geven ook trainingen om je team naar een hoger niveau te brengen in enkele weken tijd.

In 3 stappen naar een gefundeerde platformkeuze!
In 3 maanden een compleet Marketing Automation programma
(Tijdelijke) extra werkkrachten: marketing automation strategen en consultants.
Je team naar een hoger niveau met training op maat zowel strategisch als technisch.

Marketing automation

“Het is zo fijn ontzorgd te worden! Het Ematters team heeft jaren lang ervaring en kunnen ons daarom ook goed helpen en begrijpen precies wat wij willen.”

Klant Voorbeeld, Functie bij Bedrijf

Translate »