Data uitwisseling API
Hoe breng je al je data samen?
GDPR is een Europese verordening die de privacy van alle inwoners garandeert. In een notendop komt het er op neer dat op een verantwoorde manier met dat moet omgaan, dat je een verantwoordelijkheidplicht hebt, dat je alleen data mag verwerken als je daar een wettelijk grond voor hebt, dat je steeds toestemming moet hebben van de belanghebbende.
Maar die dingen zijn niet alleen belangrijk omdat ze moeten maar ook voor een goede klantenervaring.
Een set regels voor heel Europa
Dit is het grootste voordeel voor marketeers die in verschillende landen actief zijn. Nu zijn de regels duidelijk en geldig in alle landen. Vroeger was het een bijna onmogelijk opgave om aan alle regels van al die landen te voldoen en nog vaker wist je gewoon niet wat te doen. Consumenten zijn zich nu ook bewuster geworden over het belang van hun privacy wat bonafide bedrijven alleen maar ten goed komt.
Verantwoordelijkheid
Als bedrijf ben je verantwoordelijk voor alle data die je verwerkt of laat verwerken. Zo ben je verplicht om een geschreven overeenkomt te hebben met alle leveranciers die data voor je opslaan en bewerken. Ook dit is een voordeel voor marketeers want ze weten nu zeker dat hun leveranciers op een verantwoorde manier met de data van hun klanten omgaan. Indien je een data lek hebt moet je zowel de consument als de overheid daar zo snel mogelijk van op de hoogte brengen.
Mag is alle data zomaar verwerken?
Medische, religieuze, etnische, seksuele voorkeur en dergelijke data mogen niet worden opgeslagen. Je mag ook niet zomaar data opslagen opdat je misschien ook een dag nuttig kan zijn. Je moet een doel hebben dat door de wet is toegestaan. Direct marketing is expliciet toegestaan. Je mag de data ook maar een beperkte tijd bijhouden.
Privacy verklaring
Je moet een duidelijke privacy verklaring opstellen die duidelijk aangeeft welke data je verzamelt met welk doel, wie er verantwoordelijk voor is, hoe de consument zijn data kan raadplegen en hoelang hij die moet opslaan.
Toestemming:
Je moet al lang toestemming hebben om iemand een mail te sturen maar de GDPR verordend nu dat je die toestemming moet hebben om elke vorm van data bij te houden. Erg, Nee want je wilt vooral niet dat je communicatie storend is voor de consument. Dus verras hem niet tenzijmet een fantastische aanbieding die heel relevant is voor hem.
Data officer
Elk bedrijf moet ook iemand aanstellen die toekijkt op het correct toepassen van de regels.
Wil je weten hoe jou bedrijf dat nu in de praktijk brengt om correcte marketing acties te voeren?Contacteer ons