Kinetic design
Kinetic design: Een game changer of een modegril in e-mailmarketing?

Dat e-mail niet dood is zoals sommigen al 10 jaar aankondigen is een feit. Dit ook omdat e-mail evolueert en zich heeft aangepast aan nieuwe toestellen zoals smart phones en tablets maar ook aan heel wat nieuwe apps en e-mail clients. Ondertussen worden we allemaal overspoelt met e-mails en wordt het steeds moeilijker om de aandacht te krijgen, vast te houden en de consument tot interactie te verleiden. Een van die nieuwe manieren is kinetic e-mail design.
Wat is kinetic e-mail design?
Kinetic design maakt gebruik van de nieuwe mogelijkheden van HTML5 en CSS3 om een simulatie van webbeleving te creëren in een e-mail. Transities en animaties om content te tonen door gebruik te maken van CSS.
Interactieve kinetic zijn elementen in de e-mail die reageren op een actie van de ontvanger.
Content toevoegen na bij interactie van de ontvanger.
Zo kan je bv. een bewegende slider maken, een element laten oplichten als je er met je vinger over gaat of een menu uitklappen.
Waarvoor kan je het inzetten?
Tot nu toe wordt het vooral ingezet voor e-commerce maar jij vindt zeker een creatieve en efficiënte manier om kinetic design in te zetten. Zo kan je om te vermijden dat je email met producten te lang wordt door de mogelijkheid om links/rechts te swipen tussen producten in te bouwen.
Wat ook goed werkt is om een consument bv. al de kleur van een product te laten kiezen in de e-mail en die info mee te nemen naar zijn winkelmandje.
Die mogelijkheid werk ook goed voor enquêtes en tevredenheidsonderzoek.
De keerzijde van de medaille
Niet alle e-mail toepassingen kunnen om met kinetic design (Google for business, Gmail app en MS outlook) of slecht in beperkte mate (Gmail.com en Outlook.com) maar Android, Apple IOS en Apple mail hebben er geen probleem mee. In praktijk komt dat neer op ongeveer de helft van de ontvangers.
Is het dan wel de moeite? Zeker wel want de extra conversie bij de andere helft maakt echt wel een verschil. Heb je bv 500.000 inschrijvingen op je e-mail dan benader je toch 250 000 consumenten op een betere manier en dat maakt echt wel een verschil.
Ook zullen gebruikers moeten wennen aan de nieuwe mogelijkheden maar de adaptatie is nu al groot.
Hoe start ik er mee?
Kinetic design vraagt een geavanceerde kennis van HTML en CSS maar ook een grondige kennis van hoe het toe te passen in e-mail. Ematters heeft die specialisten.
Tip: vergeet niet een default versie te maken voor die toepassingen die niet om kunnen met kinetic design.