Data strategie

Hoe pak je dat aan?

Data

In je data strategie bepaal je hoe je data gaat verzamelen, hoe je ze gaat opslaan en hoe je er mee om zal gaan. Dat lijkt eenvoudig maar is in de praktijk toch complexer want je moet ervoor zorgen dat je strategie future proef is en volledig conform de privacy wetgeving.

Data verzamelen

Heb je al een inventaris gemaakt van welke data beschikbaar is, waar ze werd verzameld en of ze conform de wetgeving werd verzameld? Maar welke extra data heb je nodig om je prospecten en klanten een naadloze omnichannel ervaring te geven? Hoe ga je het aanpakken om die te verzamelen? Welke acties ga je opzetten? Wat ga je weggeven in ruil voor data? Korting? Is dat rendabel? Daar heb je een duidelijk plan voor nodig.

Data model

Welke type database heb je nodig? Data warehouse, CDP, DMP, CRM of die van je email of marketing automation platform? Welk data model moet ik bouwen? Een datamodel is een structuur waarin je je data gaat opslaan. Zeker als je een relationele database hebt is het belangrijk dat je van bij de start een future proof model hebt want je kan niet zomaar velden toevoegen of deleten zonder de kwliteit van je data in gevaar te brengen. Is de data makkelijk en snel doorzoekbaar in deze structuur. Maak ik emailadressen uniek? Meestal evident maar soms kan je beter gegevens dubbel opslaan.

Conform de privacy wetgeving

Regel 1 in data verzamelen is: doe niets wat je klanten als onaangenaam ervaren en wees steeds open en duidelijk. Deze regel volstond lang om geen problemen te krijgen maar tegenwoordig moet je toch opletten dat wat je doet of je riskeert serieuze boetes. Je moet steeds voorafgaand toestemming hebben, een duidelijk doel meegeven en zelfs duidelijk aangeven wanneer je data verzameld en voor hoelang je ze bijhoud. Meer over GDPR

De specialisten van Ematters kunnen je met al deze aspecten bijstaan.

Translate »