Data driven marketing

Geef je klanten via elk kanaal een naadloze ervaring.

Data

Data driven marketing wordt zoals de naam het zegt aangestuurd door data. De markeer zet een strategie op om zoveel mogelijk te weten te komen over zijn prospecten en klanten. Dit resulteert in een 360° profile. Dit profile en elke aanpassing ervan zal flows starten met als doel de klant een naadloze ervaring te geven via alle kanalen. Zo haal je meer prospecten binnen en haal je meer uit je klanten.

Data strategie:

Het is heel belangrijk dat je eerst je bedrijfsstrategie hebt vertaald een communicatie strategie. Op basis daarvan kan je je datastrategie bepalen. Hoe wil ik data verzamelen, waar ga ik ze opslagen, hoe ga ik ze structuren, wie wordt verantwoordelijk voor wat.

Data verzamelen:

Kijk eerst naar de data die je al hebt. Je hebt veel maar data dan je denkt maar ze zit verspreid over je website CMS, je social media, je back-office, je webshop, je email tool. De eerste stap is deze silo’s samen te brengen op één plaats.

Daarna kan je kijken welke andere informatie je zou kunnen verzamelen via web tracking, progressive profiling en vanuit je sociale media.

Soms kan het nuttig zijn om je data base te verreiken met externe data van derden.

Data warehouse, Data lake, CDP, DMP:

Als je al die data hebt moet je ze ook ergens opslaan. Soms volstaat de database die je in je marketing cloud hebt maar indien dat niet het geval is kan je best uitkijken welk type data base voor jou het meest is geschikt: Data warehouse, Data lake, CDP, DMP.

Data base software:

Er zijn heel wat software op de markt met elk hun voor en nadelen. Wij focussen hier op 2 populaire CDP’s: Bleuconic en PRDCT die je een zeer goed beeld geven van wat dit type dataopslag voor je kan doen.

Data modeling:

Een databasemodel bepaalt de logische structuur van een database en bepaalt op een fundamentele wijze op welke wijze data kunnen worden opgeslagen, georganiseerd en gemanipuleerd. Dit is een heel belangrijke stap die vaak wordt vergeten: men start maar met data in de database te steken tot men tot de conclusie komt dat het database model niet voldoet. Daarom is het belangrijk dat een expert een grondige analyse maakt van de huidig en toekomstige behoeften om een future proof data model op te stellen.

Web en email tracking:

Er zijn heel wat tools om te volgen wat prospecten en klanten doen op je website en hoe ze interageren met je email. Heel interessant omdat hun gedrag je alles leert over hun interesses en vaak ook in welk stadium van aankoopintentie ze zijn. Lees meer over web tracking

Data Scoring

Elke keer dat een consument bepaalde gedrag vertoont (bv. klikken of een pagina bezoeken), worden punten aan zijn score toegevoegd. Sommige laten toe om punten af te trekken wanneer ze inactief zijn voor bepaald gedrag over een bepaalde tijdspanne. Wanneer een bepaalde score wordt bereikt wordt een nieuwe stap in de flow geactiveerd. Meer over data scoring

360° profile

Van een anonieme website bezoeker over conversie via progressieve profiling naar een volledig 360° profile in 5 stappen.

Segmentatie

Alhoewel we er met zijn allen naar streven om echte 1to1 communicatie op te zetten gaan we toch nog consumenten moeten opdelen in groepen (segmenten) die heel wat eigenschappen gemeen hebben. De communicatie vertrekt naar die segmenten en wordt dan in de uitvoering verder verfijnt en gepersonaliseerd. Meer over segmentatie

Analytics

Je data analyseren blijft belangrijk want het geeft je meer inzicht in het gedrag en de intenties van je prospecten en klanten.

GDPR

Als je met data aan de slag gaat is het heel belangrijk dat de regels van GDPR kent en toepast. Niet alleen omdat er grote boetes op staan of omdat je negatief in de pers kan komen maar ook omdat je prospect of klant dit een betere ervaring geeft. Wees duidelijk en open. Meer over GDPR

Ben je benieuwd hoe we jou hiermee kunnen ondersteunen? Neem vrijblijvend contact met ons op!  

Ja, ik wil graag meer informatie over data bases

Translate »