Hoe win je de oorlog om aandacht?

In 2020 is het weer wat moeilijker geworden om de aandacht van consumenten te trekken en vast te houden. Consumenten zitten op een veelvoud van kanalen en bovendien wisselen ze voortdurend van kanaal. Hopeloos? Nee, marketing automation is het antwoord.

De aandacht span wordt steeds korter

Dat we steeds korter naar berichten kijken is een tendens die al lang bezig is. Oude films lijken zo traag, e-mails lezen we diagonaal, berichten op sociale media geven we een oogopslag, … maar de laatste jaren komt daar nog bij dat we steeds vaker van kanaal wisselen. E-mail, facebook, Whatsapp, Google, TikTok en ondertussen zijn we aan het eten, gamen of tv aan het kijken. Dit doen we in een willekeurig ritme en zonder enige logica. Het lijkt wel een zeer snel schietspelletje waarbij je heel wat munitie verschiet als marketeer.

Hoe geraak je door al die ruis heen?

Door op het juiste moment op dat perfecte moment in het juiste kanaal te communiceren en dat lukt alleen met marketing automation.
 Nu je de aandacht hebt komt het er op aan om ook het maximale uit dat moment te halen.
Heb je in je marketing cloud de juiste triggers ingesteld en de beste sequentie gebouwd?
Misschien heb je al een aantal triggers ingesteld die automatisch een bericht versturen? Dat is een eerste goed stap maar je hebt nog een lange weg te gaan.

Het is een lange saaie weg om dat allemaal op te zetten en daar heb ik geen tijd voor

Veel marketing afdelingen zien er tegen op want ze denken onterecht dat het hen nog meer werk zal geven. En saai? Zeker niet, marketing automation is heel boeiend.
Je zal eerst wel wat tijd moeten investeren om vast te leggen wat je wil doen, de juiste tool te kiezen en een basis opzet te doen. Maar de meeste bedrijven bereiken al snel een kantelpunt waarop heel wat terugkerend werk hen uit handen wordt genomen omdat het is geautomatiseerd. Zo heeft je marketing team meer tijd om je consumenten de best mogelijke ervaring te geven.

Marketing automation is zeer duur en ik heb daar geen budget voor

Veel bedrijven focussen op de kostprijs en verliezen daardoor de besparingen en de opbrengsten uit het oog. Marketing automation brengt zeer snel: meer gepersonaliseerde berichten, het zorgt dat je verloren klanten/prospecten terug haalt, het geeft je meer inzicht in de opbrengsten, segmenteert klantengroepen, enz. Dit zorgt ervoor dat je kan besparen op je advertentie campagnes en SEA door veel gerichter te gaan werken en dat je meer uit je klanten haalt. Je zal korte tijd meer moeten investeren dan dat het opbrengt maar al snel brengt marketing automation je geld op.

Hoe start ik met marketing automation?

Laat je inspireren door de experts van Ematters: Wij geven je ideeën van wat je allemaal zou kunnen doen maar helpen je ook om een marketing automation plan op te stellen en de juiste tool te kiezen.

Een aantal tools implementeren en ondersteunen we zelf. Voor andere helpen we je graag om de juiste partner te vinden.

 

Contacteer ons vrijblijvend om te kijken hoe we je kunnen helpen.

Translate »