Hoe bouw je een digitaal team uit?

Marketing wordt steeds meer digitaal en natuurlijk heb je dan ook digitale marketeers nodig. Maar er zijn heel wat specialisaties in digitale marketing. Welk profiel(en) dan aanwerven?
Wat je zeker niet moet doen is iemand aanwerven die een beetje van alle aspecten weet.

Digitale marketing is geen digitale marketing

Ooit hadden we een statische website en dan gingen we een periodieke nieuwsbrief per e-mail sturen. Vandaag hebben we een dynamische website, een e-commerce platform, sociale media, een blog, marketing automation. Via (e-)CRM, Email Service Providers (ESP), Customer Data Platfoms (CDP) en Data Management Platforms (DMP) brengen we al die marketing data bijeen en maken die inzetbaar. Google Analytics om de trends te zien. SEA en SEO om traffic te genereren. Social monitoring tools om sociale media op te volgen, enz.

Elk is een afzonderlijke specialiteit met een eigen vakkennis. Dit is zoals in de medische sector waar je verschillende specialisten hebt: apothekers, laboranten, tandartsen, verpleegsters, chirurgen, enz.

Welke profielen heb je zeker nodig?

Alles begint met de strategie dus je hebt een marketing manager nodig die de richting aangeeft en op de hoogte is van de digitale wereld. Die kan op de hoogte blijven door zicht te abonneren op een aantal goede nieuwsbrieven, door regelmatig seminaries bij te wonen en te sparren met een bureau.
Verder heb je een coördinator/projectmanager nodig die de projecten trekt en er voor zorgt dat iedereen de juiste prioriteiten heeft en het juiste materiaal.

Heb je budget voor meer mensen dan kan je een e-commerce, website, Google Analytics, marketing automation specialist, een sociale media manager, data analist, e-mail marketeer, enz. aanwerven.

Wat moet je zeker niet doen

In vacatures zie je dat bedrijven op zoek zijn naar een digitale duizendpoot die als marketeer de strategie kan bepalen, de e-commerce opzetten, SEO/SEA/Analytics specialist zijn, marketing automation kent, SQL wizard, HTML kent, Social media, …

Niemand kan een hoog niveau hebben in al die dingen zoals een tandarts geen hart operatie kan doen. Je krijgt dan een generalist die een beetje van alles weet en dus ook gemiddelde ervaringen voor je klanten creëert. En we willen toch allemaal, behalve onderscheidend zijn, de beste ervaringen voor onze klanten creëren!

Wat kan je doen als je niet alle profielen in huis kan halen?

Besteed bv. je SEO en SEA uit aan een gespecialiseerd bedrijf. Voor de opzet zullen ze wat meer tijd nodig hebben maar daarna zal 1 dag per week of elke 2 weken volstaan.
Vaak kunnen ze jou ook mooie inzichten leveren over trends vanuit Google Analytics.

Bedenk dat de complexiteit van het MarTech landschap, de grote hoeveelheid aan beschikbare systemen, de keuze niet gemakkelijker maken. Met deze toename in verschillende systemen, neemt ook de vereiste kennis toe wat vaak wel afschrikwekkend kan zijn.

Dan is het goed om te weten dat je kan vertrouwen op de gedegen kennis van specialisten in dit vakgebied. Mensen met vele jaren ervaring in marketing automation, eCRM en e-mailmarketing, data analytics, marketing- en datastrategie staan voor je klaar bij Ematters.
Wij helpen je met plezier, middels het geven van helder advies en door een pragmatische aanpak met jouw projecten.

Ematters werkt vanuit het perspectief dat wij als partner aanvullend zijn voor jouw bedrijfsactiviteiten. We staan klaar voor de duur dat je ons nodig hebt, één of meerdere dagen per week of wanneer je een extra handje nodig hebt. Onze performante en efficiënte supportdienst is elke werkdag paraat of buiten kantoortijden als die wens bestaat.

Contacteer ons vrijblijvend om te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen.

info@ematters.be

Translate »