Zijn persona’s old school?

Wat zijn buyer persona’s?

Buyer persona’s zijn profielen gebaseerd op analyses van gemeenschappelijk gedrag, denken, interacties, kenmerken en journey’s van uw klanten of prospecten. Ze zijn echter geen type voorbeeld van uw doelgroep of ideale klant! Ze worden veelvuldig gebruikt in inbound marketing, bij het ontwerpen van websites en customer journey’s.

Hoe ze te gebruiken?

Buyer persona’s mogen alleen worden gebruikt om

  • copywriters te inspireren om relevante content te maken die nieuwe look-a-like klanten kan aantrekken. Het creëren van een levensachtig profiel en het plaatsen van een gezicht helpt hen om betere kopieën te schrijven die kunnen worden gebruikt in contentmarketing en inkomende marketing.
  • Strategen te inspireren om journey’s te ontwerpen voor websites en marketing automation. Deze flows proberen zo veel mogelijk contactpunten te maken met uw consumenten tijdens hun Customer Journey.

Opgelet dat je niet gaat communiceren naar die persona’s. Moderne marketingautomatisering en websites duwen consumenten niet langer door een funnel van n 6 of 8 persona’s, maar  communiceren ze  individueel en hyper gepersonaliseerd.

Hoe maak je een buyer persona aan?

Het begint allemaal met het verzamelen van gegevens over uw klanten en prospecten:

  • website, sociaal, winkelgedrag tracking
  • transactiegegevens per klant
  • profielgegevens zoals leeftijd, geslacht, locatie, …

De meeste van deze gegevens zijn beschikbaar in uw bedrijf, maar zijn verspreid over verschillende databases.

Vervolgens moeten data-analyse en inzichten patronen van gemeenschappelijke gedrag blootleggen die de inspiratie moeten zijn van uw buyer persona’s.

Hoe ziet een buyer persona er uit?

  • Het verhaal
    Hierin beschrijf je hoe de dag van de persona er uit ziet. Wat doet, denkt en voelt hij? Je kruipt helemaal in zijn huid. 
  • Profiel
    Dit een bullet point lijst die inzicht geeft in de persoon: een korte en krachtige beschrijving van wensen, frustraties, mediagebruik en influencers.
  • buyer’s journey en contentthema’s
    De buyer’s journey geeft inzicht in de klantreis en de contactpunten. Welke onderwerpen gaan we aansnijden en welke media zetten we in.

Zijn koper personas old school?

Niet als u ze gebruikt zoals hierboven beschreven. Hoewel ze de afgelopen 10 jaar hun belang hebben verloren, toen ze de kern waren van inbound marketing, websitepersonalisatie, contentmarketing en e-mailmarketing. Met performante marketingautomatisering u een omni-channel interactie met uw consumenten organiseren die hyper gepersonaliseerd is. Het juiste kanaal op het juiste moment met de juiste content, waarbij de consument centraal staat.

Het bouwen van een website die bezoekers volgt om ze in 6 tot 8 persona’s te persen om ze 6 tot 8 versies van uw website te laten zien, is ouderwets. Volg ze en gebruik  al uw gegevens om ze te scoren. Het gebruik van extended en geavanceerde scoremodellen, die gepersonaliseerde inhoud stimuleren, is wat u zou moeten doen.  Dit  als voorbereiding op de next step: AI-gedrevenmarketing automation.

Ematters heeft een team van ervaren consultants die u kunnen bijstaan om persona’s op te zetten en er mee aan de slag te gaan. Neem contact met ons op voor meer informatie via onderstaand formulier.

Translate »