Veel bedrijven in e-commerce zitten met een dilemma om te kiezen of ze een heel groot assortiment moeten aanbieden of juist een gerichter assortiment aanbevelen. Consumenten kopen immers vaak niet omdat ze niet kunnen kiezen tussen vele gelijkaardige modellen maar andere komen naar je website omdat jij net dat model hebt dat ze zoeken.
E-commerce laat toe om een heel groot assortiment te voeren
In een fysieke winkel ben je beperkt door de oppervlakte en moet je kiezen voor die producten die veel verkopen om een goed rendement te hebben per vierkante meter. Daardoor sneuvelen vaak producten die minder vaak verkopen. E-commerce laat toe om ook niche producten te verkopen en een enorm assortiment te voeren omdat stockage ruimte veel minder duur is. Je hebt ook een brede basis om aan te verkopen ( een heel land of zelfs meerdere landen) zodat niche producten toch nog een grote rotatie hebben. Dus geen beperking op het assortiment?
Het verschil tussen B2B en B2C
In B2B heb je meestal een voordeel van zoveel mogelijk producten in je assortiment te hebben.
Vaak zijn het professionele aankopers die op zoek zijn naar producten met zeer specifieke eigenschappen. Ze wensen ook niet te veel leveranciers te hebben (dan is de boekhouding weer boos dat ze een nieuwe leverancier moeten aanmaken). Ook zijn factoren als betrouwbaarheid van levering vaak belangrijker dan de prijs.
In B2B heb je veelal te maken met consumenten die zich vaak door emotionele motieven laten leiden. Indien je hen teveel vergelijkbare producten laat zien, krijgen ze keuzestress en kopen ze niet.
Veel verschil tussen sectoren
Ook de sector waarin u werkt is van belang. Zowel in B2B als in B2C gaan kopers van bv. elektronica op zoek naar een model van hun voorkeur en gaan dan op zoek naar de beste deal (prijs, levering, garantie, enz.). Het is dan ook belangrijk dat je dat specifieke model in je assortiment hebt.
In sommige sectoren zoals mode zijn merken ook belangrijk en ben je verplicht om de populaire merken in je assortiment te voeren. Maar het kan ook een strategie zijn om net kleine merken te voeren die echte fans hebben.
Product aanbeveling
Er zijn 2 soorten product aanbeveling:
- Consumenten vinden bij producten
- Producten vinden voor consumenten.
Algoritmen (AI) worden gebruikt om deze aanbevelingen te doen. Daar zijn 2 aanpakken voor:
- Wisdom of the crowd: hier wordt gekeken naar het gedrag van al je klanten om patronen te ontdekken.
- Individuele aanbevelingen: hier wordt het 360° profiel van de klant ingezet om individuele aanbevelingen te doen.
De oplossing
Het beste van beide werelden. Je voert een bijna eindeloos assortiment maar je gebruikt filters om de keuzestress te vermijden. Indien mogelijk gebruik je product aanbeveling gebaseerd op individuele informatie van de consument zoals vroeger koopgedrag. AI kan hier helpen om patronen te vinden die niet voor de hand liggend zijn.
Ematters heeft specialisten die je kunnen helpen met product aanbeveling op te zetten.