Churn management journeys
Hoe voorkom je dat je klanten je verlaten
De basis pijlers van marketing automation
- Nieuwe klanten vinden – Lead generation programma
- Verwelkom nieuwe lead/klanten en leer ze kennen – Welcome journeys
- Zorg dat je klanten trouw blijven – Loyalty journeys
- Verkoop meer aan je klanten – Up & cross selling journeys
- Voorspel en voorkom dat je klanten je verlaten – Churn management journeys
- Vaak verwaarloosde opportuniteit – Service berichten
- Dit brengt snel veel geld op – Geavanceerde Abandoned basket journeys
Churn management
Hoe voorspel je dat een klant je ontrouw wordt en wat doe je er aan?
Meten is weten. Volg wat je klant doet op je website, hoe hij reageert op je communicatie, koopt hij minder, koopt hij minder vaak, enz. Deze informatie verwerk je in een scoringsmodel dat voorspelt wanneer een klant je gaat verlaten. Kijk ook eens naar retentiongrid.
Maar wat indien de consument zijn e-mail niet meer opent. Dan blijven er nog veel andere kanalen over: gerichte advertenties op sociale media, in zoek machines, …
Om te voorkomen dat de klant je verlaat kan je kortingen geven maar ook je waarden in de verf zetten.