Abandoned basket flow
Hoe zorg je ervoor dat een verlaten winkelmandje terug wordt opgepikt.
De basis pijlers van marketing automation
- Nieuwe klanten vinden – Lead generation programma
- Verwelkom nieuwe lead/klanten en leer ze kennen – Welcome journeys
- Zorg dat je klanten trouw blijven – Loyalty journeys
- Verkoop meer aan je klanten – Up & cross selling journeys
- Voorspel en voorkom dat je klanten je verlaten – Churn management journeys
- Vaak verwaarloosde opportuniteit – Service berichten
- Dit brengt snel veel geld op – Geavanceerde Abandoned basket journeys
Verkoop je online? Dan is een abandoned basket flow waarschijnlijk de eerste geautomatiseerde flow die je gaat opzetten want deze flows brengen onmiddellijk veel geld op. Heb je er nog geen? Weet je hoeveel consumenten je site verlaten met producten in hun shopping mandje? Waarschijnlijk dubbel zoveel als consumenten die het proces wel afgerond hebben.
De eerste basis flow
Deze flow begint te lopen van zodra een consument een product in zijn mandje zet. Je moet de klant voldoende tijd geven om zijn aankopen af te ronden en meestal is een goed timing om ongeveer 2 à 3 uur te wachten. Wees persoonlijk. Bied hulp aan.
Gebruik dynamische content
Niets zo erg als een onpersoonlijk berichtje dat ergernis opwekt. Dit maakt d ekans op een aankoop net kleiner. Gebruik daarom dynamische content om de consument te linken aan de prodcuten waar hij interesse voor heeft.
Gebruik A/B testing om de juiste timing te vinden
Ieder bedrijf en elke sector is anders. Test wat het beste is voor jouw bedrijf. Voor de tweede en volgende mail kan multivariate testen interessant zijn want niet alleen je timing is belangrijk maar ook de inhoud. Waarom heeft de consument het artikel nog niet gekocht? Kan ik hem oplossingen bieden?
Meten is weten
Volg nauwgezet je belangrijkste KPI’s op. Hoeveel mails worden geopend? Hoeveel consumenten klikken in de mail? Hoeveel daarvan ronden hun aankopen alsnog af? Hoeveel omzet genereren die alsnog? Veel bedrijven slagen erin om hun aantal afgeronde verkopen (bijna) te verdubbelen.
Hulp nodig om een geavanceerde abandoned basket flow op te zetten? Contacteer ons