Data warehouse, Data lake, CDP, DMP, CRM

Wat heb jij nodig in je bedrijf?

Data

Elke marketeer kent het belang om gepersonaliseerd te communiceren met zijn klanten. De motor daarvoor is data die uit steeds meer kanalen en bronnen komt. Maar hoe en waar breng je die data samen? Een CDP, DMP, data warehouse, data lake, BI omgeving … wat zijn ze en wat heb jij nodig? In dit overzichtelijk artikel lees je er alles over.

 

Data warehouse, Data lake, CDP, DMP, CRM uitgelegd

Data warehouse

Een data warehouse ook wel data lake genoemd is een grote database waar alle data van een bedrijf worden samengebracht en opgeslagen. De bedoeling is om alle data beschikbaar te maken voor alle afdelingen en mogelijke applicaties. Het is een omslachtig proces om een data warehouse op te zetten en dus meestal weggelegd voor zeer grote bedrijven met complexe data en/of veel data bronnen. Je kan je de vraag stellen of het relevant is om alle data van alle afdelingen samen te brengen als de meeste informatie niet relevant is voor die afdelingen. Vb. de boekhouding heeft weinig aan de cookie info die voor marketing wel relevant is. Een ander kenmerk van een data lake is dat de feitelijke opslag van data minder kostbaar is dan bijvoorbeeld in een CRM. Voorbeelden van een data lake product waar Ematters mee werkt is Snowflake.

CDP

Een CDP (Customer data platform) is een door een marketeer beheerd systeem dat alle informatie over klanten samenbrengt en beschikbaar maakt voor uitvoerende systemen zoals een e-mail programma.
Zij hebben heel wat connectoren die het makkelijk maken om data van verschillende bronnen (CRM, Backoffice, ERP, Website) te verzamelen en naar verschillende programma’s (E-mail, sociale media) uit te sturen. Ze hebben de mogelijkheid om een 360° profiel te bouwen van elke klant, geavanceerde segmentatie, analyses, product recommendation, customer life time value, gemiddelde klantwaarde, conversie attributie, enz. te bepalen.
Ematters is partner van Blueconic en PRDCT. Ook van de marketing automation platformen Selligent en Salesforce die een CDP module hebben.

DMP

Een DMP (Data management platform) is een softwareplatform  dat data verzamelt, ordent en activeert. Vaak wordt het gebruikt als tussenstation tussen sociale media, websites, enz. enerzijds en een CDP. De data worden daar dan geaggregeerd. Een DMP richt zich voornamelijk op digitale advertenties. Net als een CDP centraliseert en organiseert al deze gegevens dus in één overzicht. Het belangrijkste verschil zit echter in de nauwkeurigheid van de gegevens. Bij advertenties is het voldoende om ‘bijna’ nauwkeurig te zijn voor advertentie targetting. Dit betekent dat een CDP gegevens accepteert die niet 100% zijn omgezet in een enkele identiteit. Een DMP kent weer een aantal subvarianten die zich ook als CDP verkopen. De verschillen zitten hem vaak daar vaak in de plaats die ze in de marketing funnel innemen of de functionaliteit die standaard in het platform beschikbaar is.  

CRM

Een CRM platform is ook een manier om je klantendata op te slaan. Moderne systemen laten toe om op een vlotte manier gegevens uit te wisselen met andere programma’s. Men moet echter niet uit het oog verliezen dat sales CRM platformen gebouwd zijn om de relatie tussen een B2B klant en een accountmanager te vereenvoudigen en te automatiseren. Marketing CRM platformen (Marketing automation en marketing clouds) hebben vaak een CDP geïntegreerd.

De grote verschillen tussen de genoemde systemen zit hem dus in het soort data dat wordt opgeslagen. De verschillende partijen maken het soms best lastig om dat nu goed in beeld te krijgen. Met de volgende afbeelding zetten we puntsgewijs wat kenmerken naast elkaar:

Wil je advies over hoe jij je marketing data het best opslaat en organiseert? Hulp nodig om je database op te zetten? Ematters heeft de nodige specialisten in huis.

Translate »